Stappen inhoudelijke dossiercheck

Bij de BRUG dossierchecks wordt de inhoud van een dossier beoordeeld op:

  • Persoonsgerichtheid: de herkenbaarheid van de individuele deelnemer als persoon;
  • Het methodisch werken ofwel de toepassing van de PDCA-cirkel als ononderbroken proces;
  • De vermelding van de zorgtoewijzing en de diagnose als uitgangspunt van de geboden zorg en begeleiding.
    NB: beoordelen of zorg en begeleiding volledig in overeenstemming zijn met de zorgtoewijzing/indicatie, behoort niet tot onze specifieke expertise. Zoals met u besproken, is de beoordeling hiervan een intern aandachtspunt voor uzelf, de verantwoordelijk begeleider en het team.
  • Als een dossier eerder door ons beoordeeld is, betrekken we onze eerdere bevindingen bij de nieuwe dossiercheck. Daardoor ontstaat zicht op de interne opvolging van onze bevindingen en aanbevelingen.

Stappen

Hieronder volgen de dossieronderdelen die wij bekijken, met daarbij waarop we die beoordelen.

  1. ‘Overzicht’ in ONS Administratie en ‘Overzicht’ in ONS Dossier
  • Ontstaat hieruit een eerste beeld van de cliënt qua zorgtoewijzing/indicatie, hoe lang in zorg bij Het Dolfijnenhuis, belangrijke contacten, betrokken zorgverleners, medische voorgeschiedenis, belangrijke bijzonderheden etc.?

Vervolg in ONS-dossier:

  1. ‘Vragenlijsten’ algemeen
  • Welke zijn ingevuld?
  • Welke status hebben ze (concept of actueel)?
  • Indien Risico-inventarisatie: resultaten verwerkt in de Beeldvorming?
  1. Vragenlijst Beeldvorming
  • Algemeen:
  • De volledige, ingevulde Beeldvorming wordt doorgenomen. Beoordeeld wordt of er vanuit de verschillende rubrieken een compleet beeld van de deelnemer ontstaat, zowel van haar/zijn geschiedenis als van de actuele situatie.
  • Specifiek per leefgebied / de aandachtsgebieden per leefgebied:
  • Wat is de situatie en zijn er ondersteuningsvragen?
  • Wat is die ondersteuningsvraag? Leidt die tot een aandachtspunt voor het zorgplan (vink)?
  • Indien er wél een ondersteuningsvraag is, die géén aandachtspunt voor het zorgplan oplevert: wat is hiervan de reden?
  • Wordt gebruik gemaakt van de mogelijkheid zowel de zienswijze van de deelnemer als die van de begeleider weer te geven?
  1. Plan
  • Algemeen:
  • Staat het zorgplan op actueel, wat is de looptijd?
  • Indien een conceptzorgplan aanwezig is: hoe lang staat dat open?
  • Rubriek belangrijke informatie/afspraken:
  • Welke doelen/afspraken zijn door de deelnemer aangemerkt als belangrijk?
  • Heeft elke rubriek een knop ‘Vragenlijst’, ofwel de juiste verbinding met de Beeldvorming?
  • Specifiek per rubriek
  • Doel geformuleerd als te bereiken resultaat?
  • Indien standaardformulering: is die toereikend gezien de individuele begeleidingsvraag?
  • Acties: geformuleerd als handeling van de deelnemer en/of de begeleider, eventueel inclusief de frequentie waarin de actie wordt uitgevoerd?
  • Indien standaard-actieformuleringen: zijn die toereikend gezien de individuele persoon van de deelnemer?
  • Indien ‘Afspraak’ i.p.v. doel: wat zijn de bijbehorende acties en van wie?
  • Indien ‘Aanbod’ i.p.v. doel: is er reden hier een individueel accent bij aan te brengen, gezien de ondersteuningsvraag?
  • Episodes
  • Welke episodes zijn er? Hoe zijn die geformuleerd? Hoe lang staan ze open? Nog actueel? Rechtvaardigt de inhoud ervan het gebruik als episode?
  1. Rapportages
  • Algemeen:
  • Is er samenhang tussen de rapportages over een bepaald onderwerp? Is continuïteit en voortgang zichtbaar? Is de actualiteit rond dat onderwerp in beeld?
  • Draagt de rapportage inhoudelijk bij aan (ook tussentijds) kunnen evalueren van (ook onderdelen van) Beeldvorming en Zorgplan?
  • Vanuit het zorgplan:
  • 0.01 Evaluatie:
    Staan hier onder rapportage inderdaad alléén genoemd wanneer geëvalueerd is/wordt? Klopt dat met de einddatum van het zorgplan?
  • Wordt er met regelmaat per doel gerapporteerd op dat doel, de bijbehorende acties en de informatie onder de knop Vragenlijst?
    Binnen Het Dolfijnenhuis wordt onder regelmaat verstaan: minimaal 1x/maand. Deze frequentie neemt toe, als de situatie rond het doel/het aanbod/de afspraak dat vraagt.
  • Datzelfde geldt, als er geen doel maar aanbod of afspraak in het zorgplan is opgenomen.
  • Op Episodes:
  • Gezien episodes bedoeld zijn voor onderwerpen die kortdurend specifieke aandacht vragen, dient hier in principe meerdere keren per week op gerapporteerd te worden.
  • ‘Algemene rapportage’:
  • Betreft deze alléén niet aan een doel / aanbod of afspraak gerelateerde onderwerpen?
  • Specifieke informatie van behandelaars of externe partijen:
  • Wordt deze waar nodig verwerkt in Beeldvorming en zorgplan?
  1. Evaluaties
  • Waren er Tussentijdse evaluaties van (delen van) het zorgplan? Is daar informatie over terug te vinden in de rapportages?
  • Jaarlijkse evaluaties:
  • Is er een actuele Vragenlijst Evaluatieformulier Algemeen en wat is daar de inhoud van?
  • Wat is de evaluatiedatum en in hoeverre correspondeert die met de looptijd van het zorgplan / aanpassing van de Beeldvorming en aanpassing van het zorgplan? M.a.w.: is het evaluatieresultaat in Beeldvorming en Zorgplan verwerkt?
  1. Conclusie en aanbevelingen