Voorwoord
Graag delen wij het strategisch beleidsplan 2024-2028 van zorginstelling het Dolfijnenhuis.
Een strategisch beleidsplan met de titel “Gezien, gehoord en gewaardeerd”, omdat wij het belangrijk vinden dat een ieder zijn eigenheid behoudt.
De definitie van eigenheid is ‘de identiteit is de eenheid van wezen, volkomen overeenstemming en gelijkheid’. Het beeld dat iemand van zichzelf heeft, is het zelfbeeldof zelfconcept.
Iedere persoon is anders en heeft een eigen identiteit, daar hebben wij respect voor.
We hebben dit beleidsplan ontwikkeld in een dialoog met deelnemers, begeleiders, personeelsvertegenwoordiging en Raad van Commissarissen. In de aandvergaderingen is opgehaald waar verbeteringen gewenst zijn en wat goed gaat. Wij vinden het belangrijk dat een ieder zich in dit plan herkent, hiermee weerspiegelen we de evenwaardigheid waar wij voor staan.
In dit beleidsplan blikken we terug en kijken we vooruit. Het afgelopen jaar hebben we mooie reacties van deelnemers gekregen die ons motiveren en stimuleren in onze de koers voor 2024. De thema‘s innovatie, kwaliteit, verduurzaming en bedrijfsvoering hebben onze aandacht, net als de richtlijnen naar een toekomstbestendige Wlz: zelf als het kan, (samen) thuis als het kan, digitaal als het kan, passend aanbod voor kwetsbare groepen.
Dit Strategisch Beleidsplan fungeert als onze route voor de komende jaren waarbij we de wettelijke kaders als routekaart aanhouden. We kijken ernaar uit om gezamenlijk te werken aan het verwezenlijken van onze visie op het leveren van passende ondersteuning waar deelnemers altijd terecht kunnen. We bouwen voort op het sterke thuisgevoel dat we de afgelopen jaren creëerden, mede doordat we 24/7 zorg in de nabijheid te bieden.
De hierboven dikgedrukte woorden vormen samen onze kernwaarden TEER.
Wij danken iedereen, die heeft bijgedragen aan dit plan.
Lyane Ypelaar
Inleiding
Zorgorganisatie het Dolfijnenhuis biedt begeleiding individueel, groep en in de nabijheid. De meeste deelnemers wonen zelfstandig waarbij begeleiding in de directe nabijheid is. Een deel van de deelnemers woont op de groep. Op de thuisdienst locatie is 24 uur per dag begeleiding beschikbaar voor de deelnemers die op de groep en ambulant wonen. Dagbesteding wordt gegeven op meerdere locaties. Individuele begeleiding is gepland maar ook ongepland.
De meeste deelnemers van het Dolfijnenhuis hebben een Wlz indicatie met de grondslag licht verstandelijke beperking, vandaar dat voor de begeleiders het CAO gehandicaptenzorg van toepassing is. De voorkeur voor versobering is in Volledig Pakket Thuis.
Dolfijnenhuis zet in op een harmonieuze balans tussen de belangen van de deelnemers, begeleiders en de organisatie. Dit is weergegeven in de belangen driehoek, te zien op de afbeelding ‘belangendriehoek’.
In hoofdstuk 1 blikken we terug, beschrijven we de ontwikkelingen die wij zien en daarbij onze kansen, bedreigingen, sterktes en zwaktes.
In hoofdstuk 2 staan onze strategieën voor de komende jaren geformuleerd. Op nummer één staat “Het Dolfijnenhuis op de kaart zetten”, op nummer twee “Wendbaarheid” en op nummer drie staat “Wonen en Zorg”.
In de bijlagen zijn de volgende documenten te vinden: onze organisatie, waar wij voor staan, jaarplan, opmerkingen van deelnemers ter verbetering, PDCA met de verbeterpunten, de nieuwe verbeterpunten, de hoofdlijnen van het kwaliteitskompas en de kanslijnen voor de gehandicaptenzorg en als laatste de ontwikkelingen in de zorg.
1. Terugblikken, vooruitzien en strategie bepalen
Het Dolfijnenhuis heeft de afgelopen jaren geïnvesteerd in professionalisering van de organisatie. De organisatiestructuur geeft houvast aan deelnemers en begeleiders. Zo dienen we tegelijkertijd het organisatie, deelnemers en begeleiders belang (belangendriehoek).
Afgelopen jaren is er een groei geweest in het aantal deelnemers, inherent zijn ook het aantal begeleiders toegenomen. Om deze uitbreiding te verwezenlijken zijn meerdere expertises ingehuurd.
■ Communicatie
■ SterkScan
■ Dit Vind Ik Ervan (DVIE)
■ Inventarisatie Van Redzaamheid Aspecten (INVRA)
■ Clientsysteem ONS Nedap
■ Kwaliteits Management Systeem (KMS) systeem Qlink
■ Scholing
■ Methodisch werken
■ Client- en Medewerkerstevredenheidsonderzoek uitgevoerd (CTO + MTO).
Het communicatie traject en de EVC-trajecten zijn gedaan in samenwerking met Bureausterk. Communicatiesessies zijn geweest met het OOT, zorgteam, de teams en ook
met de deelnemers.
De SterkScan wordt ingezet bij de begeleiders als waarderings- en ontwikkels tool. Hierin is ook een 360 graden feedback opgenomen om elkaar sterker te maken. Voor de deelnemers is een aangepaste versie ontworpen, waarin de clienttevredenheid via de DVIE gemeten wordt, daarnaast kunnen ook de deelnemers net als de begeleiders een SterkScan poster maken, hiermee werken aan het versterken van hun eigenwaarde.
DVIE heeft als doel: zorgen dat cliënten de ruimte hebben om hun wensen, dromen en verlangens te onderzoeken, op een manier die bij hen past.
INVRA: voor de zorg heeft Invrability een visie en methodiek, die begeleiders leren om op een positieve manier te kijken naar leven, wonen, werken, ouderschap en
persoonlijke ontwikkeling.
In het clientsysteem ONS Nedap werden we ondersteund door Cooperatie Boer en Zorg en Accordis. Er is veel aandacht besteed aan het verbeteren van de domeinen van de zorgplannen. De evaluatie is ook geborgd in het systeem.
Voor Het KMS Qlink is Lens onze partner. Q-link is uw digitale kwaliteitshandboek. in Q-base staan de registraties zoals klachten, incidenten, auditresultaten, leveranciersbeoordelingen en jaarplanningen. In Q-safe staan alle relevante processen en een risico-analyse. Op deze manier minimaliseren we de risico’s van onze bedrijfsvoering. In de Performance manager meten en sturen we op prestaties, de doelen en uitkomsten zijn dan zichtbaar.
Dolfijnenhuis heeft een scholingsplan, waarin per functie beschreven staat welke opleiding en cursussen gewenst zijn. Samenwerkingspartners zijn: Studystube via Noordhof, BureauSterk, Teams aan Zet, Zorgprofessionaliteit, OTBT, Ideaalinstructies, Academie Landbouw en Zorg en Brug in Zorg.
Per kwartaal is er een training Methodisch werken, dit is een manier van werken om persoonsgerichte ondersteuning te bieden. Bij deze manier haken client-, team- en
organisatieniveau op elkaar in en werken samen. Methodisch werken ondersteunt het leervermogen in de hele organisatie.
CTO en MTO is uitgevoerd door Facit, het onderzoek naar kwaliteitservaringen voor Het Dolfijnenhuis heeft plaatsvinden met de Quality Qube en bijbehorende richtlijnen. De Quality Qube, ontwikkeld door Buntinx trainingen consultancy, is gericht op verbeteren van kwaliteit binnen de eigen organisatie en verzamelt en onderzoekt hiertoe ervaringen van cliënten en begeleiders.
We blikken terug naar een succesvolle samenwerking met onze partners. Deze hebben bijgedragen aan de interne ontwikkelingen van de organisatie. Als lerende organisatie zijn we trots op elkaar en kritisch op wat we doen. We weten begeleiders aan ons te binden en staan open om stagiaires en zij-instromers te enthousiasmeren voor onze organisatie. In de afgelopen jaren zijn we uitgegroeid tot een financieel gezonde zorgorganisatie.
Voortuitkijkend onderzoeken we landelijke en regionale trends Op basis van deze informatie zijn onze nieuwe focuspunten gekozen voor de komende vier jaar. Terugblik op de afgelopen vier jaar, Het is voor een organisatie als Dolfijnenhuis belangrijk te weten wat deelnemers nu en later in hun leven nodig hebben. Om zeker te weten dat we nu beslissingen nemen waar deelnemers iets aan hebben, moeten we rekening houden met zowel landelijke als regionale trends en ontwikkelingen.
Voor de koers naar de toekomst is het belangrijk om te weten waar je als organisatie staat, waar je goed in bent en wat de uitdagingen en kansen zijn. Hierover zijn gesprekken gevoerd. We hebben sterktes/zwakten/kansen/bedreigingen (SWOT) analyses opgesteld.
Ter voorbereiding op de meerjarenstrategie is er een interne en externe analyse uitgevoerd. In de interne analyse zijn sterktes en zwakten van de eigen organisatie gedefinieerd. In de externe analyse zijn de kansen en bedreigingen in de markt gedefinieerd.
De items in het figuur hieronder zijn als meest belangrijk aangemerkt voor de organisatie. In de strategie wordt ingezet op de sterktes van de organisatie en wordt gestreefd naar het verminderen/ophefen van zwakten. Tegelijkertijd wordt ingespeeld op de kansen in de markt en worden de bedreigingen ontweken.
Intern
In de afgelopen jaren heeft de organisatie verschillende professionaliseringsslagen gemaakt. De uitdaging voor Dolfijnenhuis lijkt te liggen in het kwalificeren van de zorg die geboden wordt. De zorg komt namelijk niet direct overeen met één van de bekende zorgvormen (intramuraal of ambulant), wat ervoor zorgt dat het voor buitenstaanders soms moeilijk te vatten is wat precies de diensten van ons zijn. Doordat Dolfijnenhuis een redelijk platte organisatie is, kan snel en daadkrachtig gereageerd worden, wanneer kansen zich voordoen. Daarnaast is er bewust een grote flexibele schil, waardoor vrij gemakkelijk op- of afgeschaald kan worden.
Extern
De zorg kent een sterke afhankelijkheid van wetten en regelgeving, zowel op landelijk, als ook op gemeentelijk niveau. Daarnaast typeert de afhankelijkheid van de keuzes van deelnemers een bepaalde mate van onzekerheid in de bedrijfsvoering. Deelnemers kunnen er ‘zomaar’ voor kiezen om weg te gaan. Wanneer een deelnemer hiervoor kiest, heeft dit een domino-efect: dit beïnvloedt het aantal werknemers dat nodig is, de huisvesting, de onkosten, etc. Daarnaast zorgen de hechte banden tussen de deelnemers ervoor dat het weggaan van één deelnemer kan zorgen dat er meerdere deelnemers weggaan.
2. Strategieën
In de komende vier jaar bouwen we voort op wat we al hebben bereikt. De ingeslagen weg vervolgen we. We kijken naar de toekomst: wat hebben onze deelnemers nodig om een zo gewoon mogelijk leven te leiden, hun talenten te ontwikkelen en een zelfstandig en sociaal burger te zijn in onze samenleving. Een samenleving die er in de toekomst anders uit zal zien dan nu. De samenleving verandert, onze kennis groeit snel en het is daarom belangrijk dat men de ontwikkelingen bijhoudt.
Dat vraagt om begeleiding die de deelnemers motiveert, nieuwsgierig maakt en uitdaagt. De komende jaren bouwen we voort aan kwalitatief goede zorg, waarin we met onze professionals maatwerk willen blijven bieden aan deelnemers die dat nodig hebben. We blijven financieel gezond en dragen zorg voor continuïteit. Voor de komende beleidsperiode 2024-2028 hebben wij de volgende strategieën ontwikkelt:
1. Dolfijnenhuis op de de kaart zetten
- Ambassadeurschap verhogen bij begeleiders en deelnemers
- Investeren in samenwerking binnen de keten
- Op de website expliciet profileren waar Dolfijnenhuis voor staat
- Focus houden op overlast
2. Wendbaarheid
- Goed aangelijnd blijven in alle ontwikkelingen rondom de Wlz
- Samenwerking met de keten op diverse disciplines
- Innoveren in zorg en technologie
- Flexibele schil in kosten behouden zoals personeel en huisvesting
3. Wonen en Zorg
- Omarmen de wlz kanslijnen: zelf als het kan, thuis als het kan, digitaal als het kan, netwerk betrekken, betekenisvolle daginvulling
- Stimuleren doorstroom naar woonruimte van de woningbouwcooperatie
- Inspelen op kansen, die voorbij komen zoals zorgcomplex Hilbert van Dijkstraat
- Lange termijn visie is complex buiten de binnenstad te betrekken
Nawoord
Dit strategisch beleidsplan beschrijft de route naar ons einddoel: “ een inclusieve gemeenschap waarin elke persoon, ongeacht beperking, volwaardig kan participeren, ondersteund door op maat gemaakte, persoonsgerichte zorg”.
Om ons einddoel te kunnen bereiken is het een voorwaarde om continuïteit in de bedrijfsvoering te borgen. Het is belangrijk om in een steeds veranderende omgeving, mede door onderwerpen als “ betaalbaarheid van de zorg”, krapte op de arbeidsmarkt, ontwikkeling van zorgbehoeftes, landelijke en lokale regelgeving, als organisatie mee te kunnen bewegen met deze veranderingen.
De Raad van Commissarissen (RvC) draagt bij aan de uitwerking van de Governance Code Zorg. Eind 2022 is de RvC, voorheen Raad van Toezicht, geïnstalleerd.
Ieder jaar wordt door de organisatie rechtstreeks verantwoording afgelegd via de jaarverantwoording zorg (DigiMV), alhoewel dit niet vereist is, vanwege lidmaatschap van CBZ. De omvang van onze organisatie heeft ons doen besluiten om zelf jaarlijks verantwoording af te leggen. Hiervoor wordt eveneens elk jaar het kwaliteitsrapport opgesteld. Als verlengstuk laat de organisatie de jaarrekening controleren door een externe accountant met een zorg specialisatie.
Met een solide basis in de TEER-kernwaarden en een strategische benadering gericht op de toekomst, streeft het Dolfijnenhuis ernaar een positieve impact te maken op de levens van haar deelnemers, de ontwikkeling van haar begeleiders en de gemeenschap als geheel.
De cultuur van het Dolfijnenhuis is net iets anders dan de meeste zorgorganisaties, dát maakt Dolfijnenhuis uniek!
Bijlagen voor 2024