Documenten
- Investeren in het leren kennen van elke deelnemer als persoon.
- Individueel maatwerk: afstemmen op wat elke deelnemer nodig heeft en op welke manier.
- 1 en 2 vertalen in doelen, acties en afspraken.
- Via rapportage de voortgang van de doelen volgen.
- Evalueren en bijstellen van Beeldvorming en Zorgplan:
- Tussendoor op onderdelen als dat nodig is;
- Één keer per jaar de hele Beeldvorming en het hele Zorgplan;
- Als het nodig is de indicatie/zorgtoewijzing laten aanpassen.
- Huidige situatie en voorgeschiedenis
En de leefgebieden - Lichamelijk functioneren en welzijn (o.a. lichaamsverzorging, voeding, bewegen)
- Psychisch functioneren en welzijn (o.a. eigen identiteit, cognitie, gedrag, verslaving)
- Praktisch functioneren en basisvaardigheden (o.a. huishouding doen, werk/school/daginvulling, plannen/organiseren, financiën)
- Sociale relaties en maatschappelijk functioneren (o.a. contacten, conflicthantering, grenzen stellen)
- Woon- en leefomstandigheden (huisvesting)
- Overig functioneren of – omstandigheden
De Beeldvorming is de basis voor de doelen en acties in het Zorgplan. De inhoud is in overeenstemming met de actuele situatie en ondersteuningsvragen van de deelnemer. Aanpassen van het zorgplan, begint altijd vanuit de Beeldvorming.
Het Zorgplan bestaat uit doelen en acties. Het Dolfijnenhuis kiest ervoor, óók afspraken met de deelnemer in het Zorgplan op te nemen. Bij de doelen staat een knop ‘Vragenlijst’. Dat is de verbinding met de Beeldvorming. Door op ‘Vragenlijst’ te klikken zie je de aanleiding voor het doel/ (de afspraak) plus de acties, die in de Beeldvorming staat.
Doelen en acties
Soorten doelen:
Doelen maken
De ondersteuningsvragen van de deelnemer vertaal je in doelen:
Je formuleert het doel, alsof het bereikt is en positief. Bijvoorbeeld ‘Ik stel grenzen’ i.p.v. ‘ik leer grenzen te stellen’ of ‘ik laat niet meer over mijn grenzen gaan’. Je formuleert het doel zoveel mogelijk SMART:
NB: Voor doelen die binnen 3 á 4 weken behaald kunnen zijn, kan een ‘Episode’ gemaakt worden. Dat is de enige keer, dat het doel niet vanuit de Beeldvorming ontstaat.
Acties
Acties zijn de stappen die gezet worden om het doel te bereiken:
Let op: check of je je doel eigenlijk niet als actie geformuleerd hebt!
Je ziet en hoort wat er gebeurt. Je hebt er je gedachten over. Je voelt er het een en ander bij. Kortom: de kan sis groot, dat je kijkt door je eigen gekleurde bril. De kunst is ook van een afstandje naar de gebeurtenis te kijken, je doet in gedachten een stapje achteruit. Je stapt van je subjectieve blik, naar je objectieve blik :
- Hoe uit de deelnemer zich?
- Wat is er gebeurd, wat neem je waar: objectief, de feiten?
- Wat is daar volgens jou de oorzaak van, wat is je conclusie?
- Welke actie(s) zette je in en hoe werkte dat?
- Zijn er vervolgacties nodig? Door wie?
S = Subjectief= 1, O= Objectief = 2, E= Evaluatie = 3, P= Plan = 4 en 5
Als je op deze manier kunt waarnemen, overzie je veel meer het geheel. Met een mooi woord: je neemt waar met een ‘helicopterview’. Hierdoor worden verbanden duidelijk en zie je meer de samenhang tussen wat er gebeurt. Als het niet nodig is alle stappen 1 t/m 5 te gebruiken voor wat je wilt rapporten, is zinvolle rapportage nog steeds:
Het beeld dat het zorgdossier op moet leveren